10 pre-departure tips

30.6.19

Do mého odletu zbývají jen tři dny. Každý den přemýšlím, co bych ještě měla stihnout zařídit, proto jsem se rozhodla sepsat 10 tipů na vše, co byste měli stihnout před odletem nejen na jazykový kurz v zahraničí. S přípravami jsem začala dostatečně brzy, ať už se jednalo třeba jen o plánování v hlavě, projíždění fotek destinace na instagramu, hledání tipů na Pinterestu nebo nákup oblečení, které vypadalo, že by se mohlo hodit. Vždy se řídím pravidlem raději příliš brzy, než příliš pozdě. 


1. ZJISTI SI CO NEJVÍCE INFORMACÍ O SVÉ DESTINACI // Research you destination

Město Chester jsem si našla na mapě, abych věděla, jak dlouhá bude cesta z letiště v Manchesteru. Kromě polohy se vyplatí znát (nebo si trošku nastudovat) tamní kulturu, zvyky, tradice, abyste pak nebyli překvapeni. V Anglii jsem byla už dvakrát, proto si myslím, že v mém případě bohatě stačilo projet instagramové hashtagy #chester, pročíst si Wikipedii a pečlivě prostudovat stránky školy, kterou budu navštěvovat. Díky stránkám školy už přibližně vím, jaký bude můj rozvrh a mám možnost si dopředu naplánovat kdy a kde budu jíst, v kolik budu mít budíček a podobně. Také jsem si zjistila, že škola nabízí mimoškolní aktivity, tzv. social life, kde si mohu projet nabízené výlety, akce, párty nebo jen procházky po městě, do kterých se poté jen přihlásím. Nedávno jsem dostala také jméno a adresu rodiny, u které budu bydlet, proto vím, jak daleko to mám do školy a jestli si mám nechat peníze stranou například na autobus.


2. PENÍZE // Money

Mít sebou peníze je spíše povinnost, nežli tip, pokud nejste ti, kteří hledají velká dobrodružství pod mostem a vyžívají se ve stopech. Já si myslím, že je potřeba mít peněz vždy dostatek - radši více, než méně, protože nikdy nevíte, co se stane. S tím souvisí také si včas a za dobrou cenu peníze směnit, nejlépe u nás v Česku, protože každá platba kartou v zahraničí něco málo stojí. Vždy je fajn mít po ruce nějaké ty drobné třeba na záchody, které jsou ve velkých městech často placené.


3. KOMUNIKACE // Develop a communication plan

Třetí tip zahrnuje více tipů v jednom. Je důležité si do telefonu uložit všechna potřebná čísla na zodpovědné osoby, v mém případě na moje budoucí nové rodiče, paní od agentury, doktora a podobně. Pokud odcestujete na delší dobu, vyplatí se si změnit tarif, nebo si alespoň zjistit, kolik si váš operátor účtuje za volání, smsky a data v zahraničí. Já jsem si zařídila tariff nový, abych mohla kdykoliv a neomezeně volat a psát jak po Anglii, tak do ostatních zemí Evropy. V případě mobilních dat jsem pro, aby jste měli alespoň nějaké v případě, kdy nevíte jaký jede autobus, kdy a kde máte být, potřebujete navigaci nebo jen překladač. V dnešní době je sice wifi na každém rohu, ale vsaďte se, že v momentě, kdy se nutně potřebujete připojit, není nikde ani ň. Dalším tipem je si dát dohromady emailové adresy na vaše blízké, kterým chcete jednou za čas o sobě dát vědět. 



4. ZKOPÍRUJTE SI DŮLEŽITÉ DOKUMENTY // Make copies of important documents

Štěstí přeje připraveným. Pro všechny případy je dobré mít kopie důležitých dokumentů a přístup k nim. Nikdy nevíte, kdy něco ztratíte nebo někde zapomenete. Když si kopie nahrajete i do telefonu, budete je mít vždy po ruce. 


5. SEZNAMTE SE S JAZYKEM  // Get familiar with the language

Pátý tip je cíl mého pobytu v Anglii! Ale nepředbíhejme. Angličtina se sice hodí všude a domluví se s ním dnes pomalu už i děti ve třetí třídě. Ale pokud jedete do země, jako je například Itálie, kde angličtina není úřední jazyk, je zajímavé se kouknout na překlad základních slovíček a spojení, jako například: dobré ráno, dobrý večer, dobrý den, ahoj, děkuji.. nebo také kafe, pivo, restaurace a záchod :-).  Přinejmenším tím potěšíte místní.

6. BALENÍ // Pack wisely

Nemusíte mít s sebou všechno, ale jen to potřebné. Znám to. Chodím po pokoji a říkám si "Co kdybych náhodou potřebovala.." a hodím do tašku absolutně nepotřebný kus, který mi i tady u nás leží tři roky na jednom místě. Ano, mohlo by se to hodit, ale jen mohlo. Počítejte s tím, že do letadla mají zavazadla omezené množství kilogramů a do auta se také nevleze všechno. Proto si balte snadno kombinovatelné oblečení, jako jsou černé kalhoty, džíny, barevné tričko a všechny ty basic kousky, které se kolikrát ani nemusí prát a věřte, že vám usnadní nejen balení, ale i každodenní vymýšlení outfitů. Dopředu počítejte s tím, jaké asi budete mít počasí, podle toho uvažujte, zda je ten rolák do Španělska opravdu nezbytný. 


7. PLÁNUJTE DOPŘEDU // Plan ahead

Říkáte si, že je brzy mít naplánovaná všechna ta místa, která chcete navštívit a sepsané všechny aktivity, které chcete podniknout, ale jako vždy - čím dříve, tím lépe. Vytvořte si seznam všeho, co byste rádi podnikli, ať už je to ranní běhání na pláži, ketré v mém případě nikdy nevyšlo, nebo dočtení té velké bichle, která vám leží v knihovně už léta. Na místě budete přesně vědět, kdy máte chuť a čas na jednotlivé body seznamu a nebudete zabíjet den plánováním až tam. Čím dříve vše naplánujete, tím více do detailů a jednodušší to pro vás bude. 


8. ŠETŘETE // Save your money

Já vím, na dovolené a celkově v zahraničí je to složité. Ale místo každodenní návštěvy restaurace navštivte také supermarket a uvidíte, že najdete spoustu surovin jako jsou těstoviny, zelenina, pečivo, ze kterých vymyslíte večeři hotovou do deseti minut a utratíte desetkrát méně tolik peněz, které byste raději měli dát za nějaký zážitek. S sebou si také můžete zabalit konzervy, těstoviny, nebo sušenky, které spotřebujete až na místě a peníze využijete na lepší věci.

9. UDĚLEJTE SI MÍSTO V TELEFONU // Clean up your phone

Pokud jste vášniví fotografové a milovníci instagramu jako já, určitě nezapoměnte si včas promazat vaši galerii. Přesuňte si vzpomínky z minulé dovolené třeba do notebooku, abyste měli dostatek paměti na nové fotografie a vaši followers měli co lajkovat!


10. APLIKACE // Apps

Ať máte Android nebo Apple, najdete spousty aplikací, které se vám budou určitě hodit. Doporučuji Uber - objednání přepravy autem, EasyJet - všechny informace o mém letu, Google Translate, Duolingo - všichni víme proč, MapyCZ (Google Maps) - stáhla a uložila jsem si offline mapu Chesteru, abych vždycky věděla, kudy kam, Yr.no - nejlepší předpověď počasí, Instagram, Snapchat - pro spojení s vašimi příteli, Spotify - pro dlouhé chvíle v letadle, autobuse..

Jaké jsou vaše tipy?

24 comments

  1. Je fajn mít to všechno takto po kupě - když už to člověk potřebuje, má tendence zmatkovat a polovinu toho zapomenout :) offline mapu v mobilu považuju za skvělý nápad :)

    Zápisky třicítky

    ReplyDelete
  2. Skvělé tipy :) Mě se teď opravdu hodí, právě vybírám svoji první sólo dovolenou. Trochu mám obavy ze samostatného cestování ale zároveń se neskutečně těším :) I tobě přeji, ať si svůj pobyt moc užiješ a načerpáš samé skvělé zážitky :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moc děkuju! :) Neboj se, určitě to s přehledem zmákneš!

      Delete
  3. Můj tip je rozhodně si pořídit kartu Revolut. Tím se vyřeší platby v zahraničí kartou :)

    Gabux | Poslední článek

    ReplyDelete
  4. Úplne perfektný článok. :) Peniaze sú síce zlo, ale keď ich človek nemá, je to na houby. Preto tiež súhlasím, že radšej so sebou viac, než menej, lebo jeden nikdy nevie, čo ho môže stretnúť...

    Sabi z blogu Beautiful savage

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moc děkuji. :) přesně tak! Sice je občas fakt dobrodružství někam vycestovat jen tak, ale v dnešní době by se to nemuselo vyplatit. :D

      Delete
  5. Výborné tipy, všetky presne sedia na ten čas pred odjazdom niekam do zahraničia :) dúfam, že s nami budeš zdieľať aj niečo o tvojom jazykovom pobyte, pretože to je niečo, o čom už dlhšie uvažujem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moc děkuju! Tenhle článek jsem si psala spíše sama pro sebe už před rokem, takže když si v rubrikách (categories) najedeš na "Chester", objeví se ti všechny články z mého měsíčního pobytu v Anglii. :)
      Tenhle rok strávím měsíc na Maltě, tak se můžete těšit na články odtamtud. <3

      Delete
  6. Super článek. Moc ti závidím, že můžeš takhle jezdit na jazykové pobyty, já jsem se ně kvůli nedostatku peněž nikdy nedostala a ani nikdy nejela na žádný školní pobyt do zahraničí. Takže užívěj a hlavně využívej všeho, co se ti naskytne.

    Tipy jsou super, myslím, že některým by to mohlo dost pomoct. Když totiž vidím, jak jsou některý lidi nepřipravený, tak se fakt divim😁. Hlavně se člověk před odjezdem tolik nestresuje, nebo aspoň ho nestresuje to, že něco nemá😁.

    Verča ze Ztracena v Praze ║ LET'S BE FRIENDS ANEB JAK NEBEJT SÁM A MÍT NĚKOHO NA POHŘBU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju. Já mám na tohle docela štěstí. Se základkou jsem byla na výměnném pobytu v Anglii a v Maďarsku. Musím ale napsat, že jsem si to vždycky nějak zasloužila, nejeli všichni..
      Tenhle článek je rok starý - psala jsem ho před odletem do Chesteru, když jsem zakládala blog Tera in Chester, který předtím ještě nikdo neznal. :D Přišla mi škoda ten článek více nevyužít, tak jsem ho sdílela znovu teď. :) Na začátku prázdin se to snad neztratí.
      Tenhle rok budu měsíc na Maltě, tak budu přispívat odtamtud. :)

      Delete
  7. Pro někoho, kdo vyráží poprvé, to musí být super užitečné tipy. Já jsem na plánování nemožná a mnohem více mě baví užívat si nečekaného a spontánně objevovat, takže přípravy záměrně dost zanedbávám.

    Určitě se ale připojuji, že je více než vhodné mít naskenované doklady na cloudu, stejně tak i letenky, pojištění apod. Pokud se jedná o studijní pobyt, tak se nevyplatí nechávat vše na poslední chvíli, protože pak už třeba nemusí zbýt volné koleje nebo místa na zajímavých seminářích. S Erasmem mi hodně pomáhala škola, na vše byly jasné seznamy a deadliny, takže se administrativa dala zvládnout celkem lehce. Horší bylo balení, zaplnila jsem kombíka až ke stropu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To já jsem přesný opak. Stresují mě situace, na které nejsem připravená, takže radši plánuji. :D
      Erasmus bych někdy určitě ráda vyzkoušela.. zatím jsem ale na gymplu, tak snad někdy do budoucna. :)

      Delete
  8. Kamarádka jede do Anglie do Erasmus a říkala, že co bude dostávat kapesné, tak ji to nepokryje ani ubytování, takže mi přišel super tip, jak jsi psala s tím autobusem, že si na to odděláš peníze :) Já hodně plánuju - co s sebou, co tam budeme dělat, co je třeba dokoupit. Nikdy mě nenapadlo promazávat telefon nebo si stáhnout nějaké spešl aplikace :D Užij si to tam!

    WantBeFitM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tenhle článek jsem psala před rokem, ale nikdo ještě na blog nechodil, tak jsem ho teď akorát re-uploadla. Už mám celou Anglii za sebou a bylo to super! Tenhle rok se chystám na měsíc na Maltu. :)
      Na Erasmus se těším na VŠ. <3

      Delete
  9. tiež radšej plánujem v predstihu, ako by som potom niečo mala zabudnúť :)

    ReplyDelete
  10. Tyhle tipy jsou úžasné. Sama ráda cestuji ale jsem absolutní chaotik, díky ti za ně :)

    Life by Angellyca

    ReplyDelete
  11. Já myslím, že jsi to pokryla kompletně. :) Já bych ještě dodala: "Udělejte si přátele." To já na takových výpravách miluju. Ale to není otázka toho, co před odletem, to spíš potom :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Přátelé jsou nedílnou součástí každého výletu. <3

      Delete
  12. Skvělé tipy, také se tím snažím poslední roky řídit, když se někam chystám :))

    ReplyDelete

Děkuji za každý komentář!