klenot jménem menstruační kalíšek

30.6.20

zdroj: pinterest.com

Asi před třemi lety jsem poprvé zaslechla o menstruačním kalíšku. Tehdy to pro mě byla velká neznámá. Dnes už je tahle věcička celkem profláknutá, ale v té době byla žhavou novinkou, kterou málokdo znal, natož aby o ní veřejně mluvil. V tomto článku s vámi chci sdílet své rady, tipy a zkušenosti, které jsem za těch pár let nasbírala a tenkrát bych bývala byla moc ráda, kdyby se s nimi někdo podělil se mnou.

Tuto hygienickou pomůcku jsem začala používat zejména kvůli svému pohodlí. Během dní, kdy menstruuji, se nemusím starat o výměnu klasických tampónů nebo vložek, jejichž nošení mi bylo vždycky proti srsti. Žádná z nás nemá ráda to rádoby nenápadné vytahování tampónu z tašky nebo plížení na záchod s vložkou v ruce. S kalíškem všechno tohle dobrodružství padá. Ráno si kalíšek zavedu a večer vyndám. Je vhodný jak na spaní, tak na plavání a další sporty. To zní skvěle, ne?


Kromě téměř bezstarostného nošení má vlastnictví kalíšku několik dalších výhod. Jeho používání je nejen ekonomické (jeho cena se pohybuje přibližně od 200 Kč a vydrží roky), ale i šetrné k životnímu prostředí (nevytváříte odpad v podobě použitých vložek či tampónů - používá se opakovaně) a k vašemu tělu (kalíšek neobsahuje žádné chemikálie, které by narušovaly přirozenou mikroflóru). Win win! 


Věděli jste, že každá žena v průměru menstruuje 40 let, během nichž je schopná spotřebovat přibližně 14 000 vložek a tamponů? Jestli chceš přispět životnímu prostředí a zjistit si něco o nošení menstruačního kalíšku, klikni sem

Než jsem se s kalíškem sžila, chtělo to trochu praxe a cviku. Ale pak to stojí za to! Zdržím se popisování složitého zavádění a vyndavání kalíšku, které jde snadno dohledat, například i jako videonávod na YouTube (třeba tady), a rovnou se vrhnu na mé triky, které jsem si za těch pár let používání osvojila. 




velikost

Při výběru velikosti kalíšku se nebojte sáhnout po té větší (ne na úkor pohodlí!). Pokud máte, jako v mém případě, silnější menstruaci, tak vám větší velikost zajistí lepší "těsnění" a tím pádem i menší šanci, že kalíšek přeteče. Často se dočtete, že se větší varianta kalíšku nedoporučuje pro ženy pod 30 let, které ještě nerodily. Myslím si, že pokud vám kalíšek po aplikaci není nepříjemný, není čeho se obávat. Sama ho používám od 16 let a ne, děti také nemám.

pojistka

Během dní, kdy je má menstruace nejsilnější, nosím společně s kalíškem i tenkou vložku, která mě zachrání třeba při chybném zavedení, jež může vést ke špatnému těsnění a protékání. Přikládám video, kde najdete nejčastější příčiny protečení.




Skládání a zavádění kalíšku má několik variant, já používám tu první.





výbava

Jestli už víte, že vám "lady cup" vyhovuje, určitě si pořiďte třeba dvě sady kalíšků (já mám 2 větší a 2 menší), které můžete průběžně střídat a nosit náhradní kalíšek s sebou, pro případ nouze.


případ nouze?

Ještě nikdy se mi nestalo, že bych si musela kalíšek vyměnit někde mimo domov, ale pro všechny případy mám vymyšlený plán! Kalíšek lze jednoduše vyjmout a vylít kdekoliv na veřejných záchodech, kde ho můžete buď za a) vylít do záchodu a zkusit ho před opětovnou aplikací co nejlépe očistit toaletním papírem či speciálním vlhčeným ubrouskem, nebo za b) vyměnit na speciálním záchodě pro hendikepované, nebo maminky s dětmi, kde většinou najdete i umyvadlo, nebo za c) vylít a umístit do krabičky, která občas bývá součastí nového kalíšku - poté si zavést záložní, čistý kalíšek a špinavý v krabičce při nejbližší příležitosti umýt. 


nošení nanečisto

Tuhle ekologickou alternativu vložek a tampónů můžete nosit klidně několik dní před vaší periodou, tím se vyhnout nemilému překvapení a také natrénovat "nošení nanečisto".
Sama nosím na začátku i na konci menstruace tu menší velikost, o které přes den skoro vůbec nevím a zároveň se nemusím zbytečně obávat, kdy to přijde.

Svůj kalíšek jsem si před lety objednávala na Biooo.cz, ale dnes už ho najdete i v kamenných obchodech a drogériích. 

Používáte menstruační kalíšek? Máte nějaké triky, o které byste se rády podělily? Za vaše odpovědi v komentářích budu moc vděčná! 

32 comments

  1. Mám doma dva a je to fakt super. Už bych neměnila.
    Povídání nejen o kosmetice

    ReplyDelete
  2. Samozřejmě jsem již o kalíšcích slyšela a ze začátku mě to docela i zaujalo, ale počkala jsem a hodně jsem si i tom četla a myslím, že by mi asi nevyhovoval a převážila negativa. Naštěstí nemám nijak silnou ani dlouhou periodu a tak je to jen pár dní, ale stále se snažím hledat a zkoušet nějaké alternativy, aktuálně mi do oka padla menstruační houba, která se dělá z mořských hub, tak to asi zkusím :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To je mi moc líto, že v tom vidíš převážně mínusy. Myslím si, že by byla škoda to minimálně nevyzkoušet, nikdy nevíš! :)
      O menstruační houbě jsem ještě neslyšela, jdu hned googlit! :D Mě zaujaly menstruační kalhotky, podle mě by to byla s kalíškem super dvojka! :)

      Delete
  3. O kalíšku jsem si už hledala hodně informací a jsem ráda i za tento tvůj článek, ale stejně se toho lehce bojím. Nejdříve jsem nosila vložky, protože tamponů jsem se bála, ale pak jsem se ty tampony naučila a jsem za ně vděčná! :-D Tak třeba jednou zvládnu i ten kalíšek! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To jsem ráda, že jsem ti alespoň trošku pomohla. :) Určitě to zkus, chce to trošku praxe, ale pak to opravdu stojí za to! Není čeho se bát. :)

      Delete
  4. Nuž o kalíšku uvažuji už dlouho, viděla jsem spoustu videí a vyslechla spoustu názorů a zkušeností kamarádek ale stejně z toho mám pořád respekt. Přijde mi náročné se učit ho zavádět, když si vzpomenu, jak dlouho mi to trvalo s tampony, nevím, jestli se mi do něčeho nového zase chce. Taky mi přijde mírně zvláštní to vylévání a následné vyvařování.. jo když jsme doma tak je to v pohodě, ale třeba teď když trávím celé léto pracovně u moře a mám sdílet pokoj s cizí slečnou, tak nevím, jestli úplně chci tohle řešit před ní a navíc v případě, že na hotelovém pokoji nemáme možnost vyvaření atd. Určitě to má spoustu pro, ale mě se to stále jeví jako dost nepraktické v těchto situacích, kdy zkrátka člověk není ve svém běžném prostředí.
    Já aktuálně zkouším mentruační kalhotky, tak uvidíme, jestli budou vyhovovat. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To je škoda, že to vidíš takhle. Zavádění se naučíš podle mě raz dva. :) Chce to pár pokusů a zjistíš, že to nic není, protože na tom v podstatě není co zkazit.
      A vyvařování by snad také neměl být takový problém. Přiznám se, že kalíšky vyvářím velmi zřídka. Po každém použití si je důkladně umývám normálně v umyvadle jak pod teplou, tak pod studenou vodou a minimálně na ten týden, kdy mám menstruaci to opravdu stačí. :) Ale chápu, že to může být v zahraničí nepříjemné a omezující...
      Na menstruační kalhotky jsem také koukala, tak jsem zvědavá, kdy na ně přijde řada. :)
      Tereza's journal

      Delete
  5. Kalíšek je nejlepší vynález pro ženy. Nedám na něj dopustit. Od doby co ho mám je to mnohem pohodlnější a lépe to období snáším. A nemusím furt řešit šňůrky! :D

    Gabux | Poslední článek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konečně někdo, kdo to vidí stejně, jako já! :)

      Delete
  6. Je, děkuji ti za tenhle článek. Už strašně dlouhou dobu se chystám kalíšek také pořídit, protože chci šetřit přírodua přijde mi to mnohem hygieničtější. Takže děkuji ti, přesvědčila jsi mě si ho pořídit! 😊 Jen se bojím té velikosti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jee, mám radost, že ti článek pomohl! Doufám, že ti bude kalíšek vyhovovat, chce to opravdu jen překonat ten strach z neznáma a pak si ho zamiluješ! :)
      Velikosti bych se nebála, určitě zkus oba a uvidíš, podle mě v tom ani není nějak znatelný rozdíl. :)

      Delete
  7. Občas o něm přemýšlím, ale zatím jsem se nijak neodhodlala. :D

    ReplyDelete
  8. Zatím s ním nemám zkušenosti a upřímně mě to ani nijak neláká, ale věřím, že když si člověk zvykne, tak je to super věc. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To je škoda, třeba si k němu někdy najdeš cestu. :)

      Delete
  9. Děkuju za tenhle článek. O menstruačním kalíšku řpemýšlím čím dál častěji a jsem zase více rozhodnutá pro to, vyzkoušet ho. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Není vůbec zač, potěšení je na mé straně. :) Určitě jsi do toho, za zkoušku nic nedáš! Snad ti bude kalíšek vyhovovat. :)

      Delete
  10. Mám, používám už asi dva roky a je to výborný! Nejlepší věc na menses, hned druhá je čokoláda :D Opravu mi vyhovuje, často jezdím na dlouhé treky do hor, kde manipulovat s vlažkami nebo tampony je silně nepraktické, naopak kalíšek je pohoda. K těm extra situacím: nebo je možné nosit s sebou láhev s vodou a rovnou na záchodě při vylévání ho umýt. :) Plus si myslím, že má tu výhodu, že při koupání se vlastně nedostane voda přímo na čípek, tím pádem snižuje riziko infekce :)

    ReplyDelete
  11. S ním ešte skúsenosti nemám, ale veľmi rada by som túto alternatívu v budúcnosti vyskúšala ❤

    Blog de la Licorne * Instagram * We♥It

    ReplyDelete
  12. Přidávám se k těm slečnám, které už o něm slyšely, uvažovaly nad ním, ale ještě se neodhodlaly :D Na jednu stranu vážně nevím proč alespoň to vyzkoušení tak odkládám... všehovšudy jsem slyšela snad jen od dvou slečen, že jim nevyhovovaly :)

    ReplyDelete
  13. Já jsem stejná jako holka - slyšela, viděla, ale zatím nic :D Trochu se toho bojím. Už tak jsem se dlouho odhodlávala k tampónům :D Myslím, že na kalíšek mám ještě čas, ale jednou bych ho ráda vyzkoušela :)

    WantBeFitM

    ReplyDelete
  14. Kalíšek jsem začala používat podobně jako ty někdy před 5 lety, kdy se o něm ještě moc nemluvilo. Tehdy jsem ze dne na den přestala dobře snášet tampony a byla nucená ponořit se do ženských fór a hledat alternativu. Jsem za tento objev vděčná, protože je opravdu pohodlný. Hodně si kalíšek pochvaluji i při cestování, kdy odpadá nutnost tahat s sebou velké zásoby hygienických pomůcek a pak je složitě likvidovat. Takže za mě určitě kalíšek ANO! :)

    Osobně kalich při silnější periodě kombinuji s látkovými intimkami Meracus - jsou decentní (mám v barvě kalhotek :)), prodyšné, jako pojistka to úplně stačí a přijde mi to jako více eco friendly a pohodlné řešení než ty klasické bělené chlorem.

    ReplyDelete
  15. Kamarádka právě taky používá a už mi o tom říkala, ale mě to moc neláká... já teda nemusím ani tampony, takže to je jasné :D Každopádně super informační článek pro všechny, co o tom třeba stále jen uvažují :)

    lucyvillain.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. Je to strašne zaujímavá vecička. :)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    ReplyDelete
  17. Ja takéto veci nemusím. Radšej som za klasiku než tieto novinky :)

    MÔJ DRUHÝ TRÍMESTER

    ReplyDelete
  18. Parádní článek! O kalíšku už jsem dlouho uvažovala, dokonce ho už i mám pořízený, ale ještě se musím vrhnout na to, abych ho zkusila. :D

    ReplyDelete
  19. O menstruačním kalíšku jsem poprvé slyšela asi před rokem a půl. Hodně mě to poslední dobou láká, protože kupovat si každý měsíc vložky a tampony se na financích dříve či později projeví. Akorát se k tomu stále nemůžu dokopat, protože mám strach, že mi to třeba nebude vyhovovat a nebudu si to umět zavést tak, aby mi to bylo příjemné a bojím se, že bych to třeba cítila. Což se mi často stává u tamponů, že si ho špatně zavedu a po chvilce musím opět na záchod si to "doupravit". Také poslední dobou slýchám o menstruačních kalhotek, které mě taky hodně zajímají! :)
    Travel and Eli

    ReplyDelete
  20. Nikdy jsem o kalíšku neuvažovala.. Až do teďka.. Asi do něj fakt půjdu! :)

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Hey dear!
    I loved your post and already followed your blog! I want invite you to visit and follow my blog back <3

    www.pimentamaisdoce.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Sama jsem si ho pořídila velice nedávno a používala zatím jenom přes jednu menstruaci, ale PANEJO! Je to vážně zázrak. Ani jsem nečekala, že mi bude tak moc vyhovovat. Mám celkem slabou menstruaci, takže mi v pohodě vydrží dlouho, a nemusím používat ani žádnou pojistku. Doporučuju všem!

    ReplyDelete

Děkuji za každý komentář!