Které knížky k maturitě bych vám (ne)doporučila? | Část 1.

17.3.20

Krásné úterý! <3 Po dlouhé době mám opět čas a chuť na psaní článků. Maturita se pomalu, ale jistě blíží a já bych se s vámi ráda podělila o můj seznam knížek, které jsem si vybrala. Pokud tento rok maturujete, nebo ne, určitě tu najdete něco, co by vás mohlo zaujmout!

zdroj: pinterest.com

1. Molière - Lakomec 

Pohodová, krátká a vtipná komedie, která vás pobaví a vtáhne do děje. Příběh o lakomci Harpagonovi, který by si pro peníze nechal koleno vrtat, pro měl byl oddychovou knížkou, která se dobře čte. Lakota hlavní postavy se staví do kontratstu s upřímnými city jeho dvou dětí a ostatních postav. Drama končí optimistiky a je stále aktuální. Kde se dnes neřeší peníze?

2. Carlo Goldoni - Sluha dvou pánů

Divadelní hra, postavena na úsměvných a bláznivých situacích, se odehrává v italských Benátkách. Tato krátká a stále živá komedie ve stylu commedie dell´arte, mě rozesmála snad ještě o něco více, než Lakomec. Mazaný sluha Truffaldino, který se rozhodne, že bude tajně sloužit dvěma pánům musí řešit nečekané a komické zápletky. Sám ale netuší, že jedním z jeho pánů je žena převlečená za muže, po které touží jeho druhý pán. Celé drama opět končí happyendem milostné zápletky.

3. Emily Brontëová - Na větrné hůrce

Tato knížka je plná lásky, citu, ale i nenávisti, krutosti a náslendé pomsty. Román se odehrává na Drozdově a na Větrné hůrce, kde se do sebe zamilují dva nevlastní sourozenci, kterým ale osud nepřeje. Celý příběh na mě působil pesimistiky a občas zmatečně. Ze začátku jsem měla problém se jmény postav a složitým dějem. Knížka je plná psychologických popisů postav a líčení okolní krajiny. Pokud jste vášnivý knihomol, potrpíte si na romantických příbězích a nevadí vám složitější děj, určitě to stojí za to! Jestli ale chcete mít maturitní četbu rychle za sebou, tak tohle nebude nic pro vás.

4. Guy de Maupassant - Kulička 

Říkal někdo 40 stránek? Ano, prosím! Tato povídka inspirovaná prusko-francouzskou válkou, je sondou charakterů různých společenských vrstev. Dílo poukazuje na rozdělení společnosti a kritizuje povrchnost a touhu po vlastním pohodlí. Prostitutka "Kulička" je odsuzována pro své povolání, díky kterému se řadí do tzv. "nižší vrstvy". Příběh ale ukáže, že co se lidskosti týče, nesahá vysoko postavená smetánka Kuličce ani po kotníky. Není nic snazšího, než lhát sám sobě.

5. Charles Baudelaire - Květy zla 

Tato poezie, je přesným opakem toho, co si nejspíš většina z nás pod slovem "poezie" představí. Charles Baudelaire byl totiž pořádný provokatér. A já mu za to dávám palec nahoru! Tato slavná sbírka veršů vyvolala nesmírné pohoršení měšťácké společnosti a vsadím se, že by pobouřila i mnohé z nás. Básně jsou depresivní, pochmurné a svým způsobem nechutné. Čtení na dobrou noc před spaním to není, ale věřím, že vás básně dostanou! Pro představu si vygooglete báseň Zdechlina, která asi mluví za vše. Za mě super!


Které knížky jste na vašem maturitním seznamu měli vy? 
Zaujala vás nějaká natolik, že byste si ji přečetli znovu? 

A které knížky vás třeba úplně odradily? 

Určitě mi dejte vědět vaše tipy! Všem maturantům držím palce a příště se těším se seznamem dalších 5 literárních děl.

Hodně zdraví a sil! <3

18 comments

  1. Konečně knižní článek, kde většinu knih nejenže znám, ale dokonce je mám i přečtené. :D

    Z tvého výběru je můj favorit Maupassant. Mám ráda veškeré jeho povídky, už protože píše na svou dobu docela jednoduše, takže jej mohu číst přímo ve francouzštině. Seznam maturitní četby má každý jiný, takže těžko psát konkrétní doporučení, ale osobně bych podpořila četbu české klasiky. Hrabal, Ota Pavel, Viewegh, Vančura, Krysař od Dyka, ale třeba i Němcová nebo Legátová. Často podceňovaná, až zlehčovaná díla, ke kterým jsem si právě díky maturitě našla silný vztah a i dnes po nich sahám, ačkoliv již nemusím :). Musím říct, že čeští autoři se mi už díky lepšímu pochopení dobového kontextu rozebírali mnohem lépe než světová literatura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musím s tebou souhlasit! Na seznamu mám Vančuru, Poláčka, Viewegha i Krysaře od Dyka. :)

      Delete
  2. Na to, aký som knihomol, som nečítala ani jednu z týchto kníh. :D Lakomca som videla ako film, aj to v škole a nejako extra ma to vtedy nezaujímalo. Baudelaira sme mali na maturite tiež a možno k jeho tvorbe by som sa vrátila kľudne aj teraz - alebo k tvorbe všetkých tých prekliatych básnikov. Zatiaľ to vyzerá tak, že na Slovensku máme odlišné povinné čítanie, tak som zvedavá na pokračovanie tohto článku :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokud bys měla zájem, určitě si na YouTube najdi Sluhu dvou pánů s Miroslavem Donutilem, alespoň pro představu. :D
      Prokletí básníci jsou super! :)

      Delete
  3. Přímo jsem si vzpomněla, když jsem maturovala v roce 2017 já. Vybrala jsme si taktéž lakomce 🙂
    Myslím, že teď máte zase celkem jiný knihy na výběr, než jsme měli my.
    Michaela Cheetah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já jsem zvědavá, jestli tenhle rok vůbec maturovat budu. :D
      To bezpochyb, každá škola má seznam jiný. :)

      Delete
  4. Terko, letošní maturita se vám asi trochu zkomplikuje, doufám, že to všichni maturanti dají v pohodě a ve zdraví!
    Já bych přidala něco ze současné české literatury - určitě Havla, Tučkovou...
    Přeji hezký den a hodně štěstí!
    Helena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Všichni sledujeme zprávy a jsme zvědaví, jak to dopadne... Každopádně s prvním termínem na 8. dubna už nepočítám.
      Moc děkuji! :)

      Delete
  5. Kuličku i na Větrné hůlce jsem také u maturitní četby měla a popravdě mě Bronteová mile překvapila a knížka se mi ve finále moc líbila, ačkoliv mi pár stránek trvalo, než jsem ji přišla na chuť :)

    ReplyDelete
  6. My sme mali na maturitu povinných asi 20 diel a z toho som čítala antigonu, lakomca a hamleta. Neviem či by som sa mala týmto chváliť, ale už sa stalo:D (ale prešla som bez problémov a viem, že som si vytiahla práve lakomca, ktorého som čítala, šťastie) No ale Baudelaire-a by som si chcela veľmi prečítať, ďakujem, že si mi to pripomenula. :)
    xxx Alexandra z MS ALWAYS LATE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Páni. My máte také povinných 20 děl, takže jsem je poctivě fakt přečetla všechny. Neměla bych ty koule na to tam jít s tím, že bych něco nečetla. :D

      Delete
  7. Z tohoto výběru jsem měla ve svém seznamu jen kuličku :) O seznamu svých maturitních knížek jsem psala článek na blog, tak se kdyžtak můžeš mrknout - Knížky k maturitě
    Já si z toho mého seznamu naprosto zamilovala Romanci pro křídlovku - dodnes tato knížka patří k mým nejoblíbenějším :)

    Another Dominika

    ReplyDelete
  8. Ešteže som maturovala pre 2 rokmi :)
    máte to teraz dosť ťažké, kvôli tejto situácii :(
    Sydney Sleek blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. To ti závidím!
      Já jsem zvědavá, jestli letošní maturity nebudou třeba v září...

      Delete
  9. Taky jsem vybírala hlavně podle délky :D Knížka, kterou bych už znova nikdy nečetla, tak je Jeden den Ivana blabla, příjmení si nepamatuju. Naopak si ráda přečtu Malého prince, protože od posledního čtení v něm najdu vždy něco nového.

    WantBeFitM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, o té knížce jsme se bavili ve škole, takže vím o čem mluvíš, ale také si nepamatuju to příjmení. :D
      Malý princ je skvělá knížka! Myslíš, že jsem o ní psala i článek... <3

      Delete

Děkuji za každý komentář!