The difference between the Czech Republic and England

9.7.19

Dnes jsem se rozhodla, že místo vyprávění se pokusím sepsat pár rozdílů mezi Anglií a Českem. Co má Anglie a my ne?

1. Nevyzpytatelné počasí.

Naučila jsem se tu, že vyndávat děštník z tašky se nevyplácí. Také jsem již pochopila, že předpověď počasí tu nemá žádný význam. Můžete projet všechny aplikace, radary, strkat ruku z okna a stejně vám to nepomůže. Každý den, opravdu každý den, se najde chvíle, kdy budete buď mrznout a proklínat se, proč nemáte mikinu, dlouhé kalhoty a ponožky, nebo vám bude nesnesitelné teplo. Pokud je jasno a bez mráčku, ujišťuji vás, že za chvíli bude pršet a foukat studený vítr a naopak. Brzy jsem si zvykla na to, že se do počasí nikdy netrefím. Pravidlem je, že počasí udělá přesně to, co nejméně čekáte a potřebujete.

2. Cihly. Cihly všude.

Druhý bod opět není žádná novinka, ale nemohla jsem ho vynechat. Všechny budovy si tu jsou podobné. Většina je z cihel, zbytek jsou stylové červenohnědé domy z viktoriánské éry. Ve škole jsme vedli konverzaci na toto téma a na někoho to působí depresivně, smutně. Mně se líbí, jak je všechno uspořádané, stejné a sladěné. Například Tesco, které u nás vypadá jako obyčejný supermarket, je tu zasazené, schované do cihlového obalu a vůbec se nevypadá jako něco, co by ničilo zdejší architekturu.

3. Make-upy od odstínů sněhu po odstíny černé díry.

Anglie je multi-kulturní země, kde kromě světlých evropanů narazíte na asiaty, černochy a pár cizojazyčných studentů z English in Chester. Proto v drogeriích najdete make-upy, kterými by se dal ozdobit pařížský dort a nikdo by nepoznal, že to není rozteklá čokoláda.


4. Vlaky jezdící podle jízdního řádu.

Nevím, jaká je situace po celé ČR, ale já po dobu školního roku nemám týden, kdy by mi jely všechny vlaky tak, jak mají. Nejvíce mě baví situace, kdy přesedám ze zpožděného vlaku na jiný a stíhám ho jen díky tomu, že jsou zpožděné oba. V jiných případech jsem naštvaná, všude pozdě a nastydlá z klimatizace. Tady vlaky jezdí na sekundy a poskytují připojení k internetu.

5. Oddělené kohoutky.

Stále se mi nestalo, že bych si šla umýt ruce někde, kde by byl jen jeden kohoutek. Ve škole, v restauracích, doma a zkrátka všude je studená oddělená od teplé. Nevím, kdo přišel s tímto geniálním nápadem, kdy oba kohoutky jsou od sebe vzdáleny tak, že se voda nikdy nesetká a tak si můžete vybrat, jestli se radši spálíte nebo vám bude zima.



6. Pečivo.

Pečivo je jedna z věcí, kterou máme my. Chleba ani rohlík tu neexistuje. V obchodech najdete toasty, croissanty, x druhů muffinů, koblihů a donutů. Britové se vymlouvají na vlhké počasí, ve kterém by chléb nebo pbyčejný rohlík do druhého dne zplesnivěl.


7. Brambůrky k obědu.

Další specialitou angličanů jsou brambůrky (nejlépe octové) v balení o velikosti 25g, které vesele přidávají ke každé svačině.

8. Jeden koš na všechno nebo žádný.

V Anglii neumí recyklovat. Spotřeba plastů je abnormální, jelikož všechno se tu prodává ve velkém balení, uvnitř kterého se skrývá dalších šest menších balení, které jsou většinou ještě dvakrát zabalené. Abnormální je také počet popelnic na plasty, papír a sklo, který sahá do mínusu. Proto na ulici musíte vše vyhazovat do jednoho koše, na který narazíte jednou za 20 minut svižné chůze.

9. Silniční provoz v opačném (špatném) směru.

Po příjezdu do Anglie si budete pár dnů až týdnů zvykat na opačný směr jízdy. Pro nás chodce jsou jedinou záchranou nápisy na chodníku "look left" a "look right", které vám poradí, na kterou stranu je třeba se podívat, aby vás nesrazilo auto.


10.  Zdvořilost

Na ulicích místo otrávených lidí čumících do mobilu potkáte crazy angličany, kteří vám ochotně pomohou, poradí a popovídají si s vámi. Rozdíl vidím i o hodinách ve škole, kdy nás učitelé pochválí za dobrou práci i po tom, co máme polovinu cvičení úplně špatně. V rodině se děkuje za jídlo, přeje se hezký den, oslovuje "honey, darling, babe..".

35 comments

  1. terezko to je fakt nádhera jak píšeš pobavila jsi mě teta luba

    ReplyDelete
  2. Super článek!:) Co se kohoutků týče, tak z toho jsem kdysi byla taky na větvi, když jsme s kamarádkou přesávaly u anglické rodiny. Ty jejich octové brambůrky mi hrozně chutnaly:D No, a pečivo.. To jsem tam nesnášelo, všechno, co mělo být slaný, bylo vlastně taky spíš sladký :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju!
      Já ty octové brambůrky většinou taky snědla, ale že bych si na tom nějak pochutnala, to fakt ne. :D :(
      Zlatý rohlíky!

      Delete
  3. Oddělené kohoutky a octové brambůrky jsou zlo :D Já jsem byla v Anglii dvakrát, pokaždé jsem bydlela u rodiny a dostávali jsme takové balíčky místo oběda - octové brambůrky snad nikdy nechyběly :D Ale na počasí jsem měla vždycky štěstí - snad ani jednou jsem v Anglii nezmokla :)

    Another Dominika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já byla v Anglii 3x a také jsem ještě neměla návštěvu bez octových brambůrek! :D
      Počasí jsem měla super také, ale vzhledem k tomu, že jsem tam strávila měsíc, tak jsem zažila fakt všechno - od vedra, kdy bylo třeba i 30°C po hroznou kosu a slejvák. :D

      Delete
  4. Do Anglie bych se někdy určitě chtěla podívat.
    Zrovna ty oddělené kohoutky asi nepochopím nikdy. Ale octové brambůrky by mi, myslím, nevadily. Alespoň prvních pár dní ne. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Určitě tam někdy zavítej! <3
      Octový brambůrky si buď zamiluješ, nebo je budeš nesnášet. :D

      Delete
  5. Do Anglie bych se moc ráda podívala. Vážně tam mají oddělené kohoutky? A vlažná voda teda neexistuje :D O tom jsem fakt nevěděla :)
    Jsem moc ráda, že jsem narazila na tvůj blog a jdu číst další tvé články měj se krásně! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anglie je super, určitě tam někdy zavítej. :) Už jen kvůli těm kohoutkům! :D
      Děkuju. <3

      Delete
  6. To jste v anglii pozadu, my ve Skotsku třídíme o sto šest :D ty kohoutky mi vadí do dnes a to tu žiji už přes pět let. A ještě bych k tomu dodala, že sprcha a normální proud je tu něco opravdu neobvyklého a většinou mi trvá dvacet minut, než si vůbec namočím vlasy :D

    ReplyDelete
  7. Moc hezky si to sepsala :) Některých jsem si sama všimla, jak jsem tam jednou byla :) Třeba těch kohoutků a pečiva :D A to s těmi vlaky jsem ale nevěděla a pobavilo mě to :D

    ReplyDelete
  8. krásny článok a plne súhlasím, hneď by som sa vrátila na pár dní :)

    ReplyDelete
  9. Já miluju tu cihlovou architekturu, ačkoliv je si to všechno podobné, mě to přijde svým způsobem i okouzlující :D. S těmi vlaky to zažívám tady v ČR podobně. Už několikrát se mi stalo, že měl i opravdu dlouhé zpoždění. Takže to, že jim tam jezdí na čas, jim trochu závidím. Ale tedy pečivo by mi asi zásadně chybělo, přeci jen není nad rohlík s medem nebo chleba se šunkou! :D Opravdu zajímavý článek, vidět takhle rozdíly mezi zeměmi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cihly jsou kouzelný. <3
      Já bydlím na hlavní trati na Prahu a musím říct, že tady jízdní řád vůbec nemá smysl. :D Nejlepší je jít na vlak, když se ti to zrovna hodí a čekat, kdy něco přijede. :D
      Přesně tak, zlatej rohlík s medem! :D <3
      Děkuji. :)

      Delete
  10. Super článek! Hrozně se mi líbí ty cihlové budovy ... je vidět že každá země má něco pro a proti, já vubec třeba nevěděla že mají i oddělené kohoutky :)
    MyGoldenMind

    ReplyDelete
  11. S tím pečivem mám pocit, že je to tak všude, že to snad máme jen my :D Také mě překvapily brambůrky a cihlové budovy :)

    WantBeFitM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pravda, rohlíky jsou prostě specialitka Čech. :D

      Delete
  12. Tvůj článek je z 90% podobný mým zážitkům z Anglie a Irska.
    Nejvíce se mi líbí bod s kohoutky, z toho jsem já jelen ještě dnes. Přesně jak si napsala, buď jsem se spálila nebo mrzla.
    Další šíleností, kterou jsem tam objevila jsou ty zmiňované octové brambůrky do kterých jsem se zamilovala stejně jako celý národ. Chápu jejich chuť doplnit ke každé jídlo tímto malým balíčkem nebe. Vím, nikdo od nás je skoro nemá rád, ale mě dostaly do kolen. Totální láska!
    Ráda bych ještě zmínila děsivost jízdy ve dvoupatrovém autobusem v našem "protisměru", nevím jestli jsem jediná, ale opravdu mi to příjemné nebylo.
    Jsem ráda, že pohled na tento typ zemí máme podobný. Jinak zdvořilost lidí v těchto zemí je až neuvěřitelný. Opravdu se vždy do těchto zemí vracím.

    Článek se mi opravdu dobře četl, děkuji za to. Cením si krásného designu blogu a budu ráda, když někdy navštívíš i můj blog a necháš zpětnou vazbu. Ráda se zase vrátím, krásný den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kohoutky jsou zlo. :D
      Jé, na autobusy jsem zapomněla, ale musím říct, že mě se jízda celkem líbila! :D

      Moc děkuju za pochvalu, udělala jsi mi radost! <3 Ráda se na tvůj blog podívám. :)

      Delete
  13. Souhlas! Dokonce bych si troufla říct, že se většina bodů vztahuje na celé UK (až na ty domečky, které mi přišly na severu Skotska i Irska spíše šedivé). Ještě bych přidala milou obsesi královskou rodinou. :) Tradicionalisté to jsou, jakmile se u nich něco zavede, už to jeden nezmění. Oddělené kohoutky mě i po letech nepřestávají fascinovat, stejně jako chladné nevytopené byty. U pečiva je až s podivem, jaká je v obchodech nabídka, ale když chce člověk pořádný chleba, musí si zajít k sousedům Polákům. Krásný článek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jé, královskou rodinu jsem úplně zapomněla zmínit.
      Moc děkuju! <3

      Delete
  14. Článek me gusta :D
    Počasí radši bez komentáře :)
    Se supermarkety máš naprostou opravdu, dokáží se úplně schovat mezi ostatními budovami :D
    S těmi make - upy mě to nenapadlo, ale vlastně to je pravda :DD
    Na druhou stranu autobusy si zase jezdí, jak chtějí, a vlaky jsou jinak moc drahé :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Celkově voda... Já nikdy nemůžu nastavit normální teplotu, buď se opařím, nebo umrznu.
      Pečivo mě štve, no :p
      Neexistující recyklace mě dohání k šílenství :/
      Na provoz nalevo jsem si docela už zvykla, ale řídit bych tu asi ještě nemohla :D
      Miluju tu slušnost tady :)

      Delete
    2. Přesně tak, se vším souhlasím! :D

      Delete
  15. No teda! Tak ty kohoutky mě fakt pobavily. :D Moc mě mrzí, jak jsou na tom s tím balením a vyhazováním, přitom jsem slyšela, že v Anglii celkově opravdu vše vyhazují do koše. Jenže na co, že. Jinak ty domky se mi moc líbí, tam bych zvládla bydlet, až na to zvykání si na počasí. Ale to je taková klasika, no.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ty domky jsou kouzelný. <3 Počasí je skvělé na čaj o páté a knížku do ruky k tomu. :D

      Delete
  16. Anglie teda jako není moje země snů. Nevím, na mě tam, jak píšeš, pořád prší. A mně déšť nedělá moc dobře. Ten teplej letní mi ani moc neva, ale ten chladnej nesnáším. Což zrovna dneska přesně takhle je😪.

    Ty kohoutky, odpadky a nechleba mě trochu zařáží😁.

    A nejvíc se mi líbí ten přechod. To je naprosto rozkošný. A ty cihlový baráky. To je něco pro mě. Možná, že kvůli architektuře bych se tam vypadala nejradši💕.

    Verča ze Ztracena v Praze ║ LEVNÝ NUDE RTĚNKY Z DROGÉRIE? YES, PLEASE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Také nemám děšť zrovna v oblibě, ale k té Anglii to fakt patří. Musím ale zaklepat, že za celý ten měsíc, co jsem tam strávila zrovna pršelo fakt málo a celá moje british family mi říkala, jaké mám štěstí, že tam tak hezky a teplo ještě nikdy nebylo. :D
      Přechody jsou super, opravdu jsem ocenila, že tam je jak pro debila napsané, kam koukat. :D

      Delete
  17. Bola som v Anglicku trikrát a vždy sme mali pekné počasie :D Mne sa ich architektúra veľmi páči, najmä tie tehlové domy všade. Inak rozmýšľam, či som náhodou také tmavé odtiene make-upov u nás v drogérii videla, ale asi naozaj nie. Tie oddelené kohútiky ma vždy hnevajú, najmä pri čistení si zubov. :D

    ReplyDelete
  18. máš to moc hezky napsaný :) jakožto napůl angličanka, co celý život jezdila do Anglie za prarodičema jsem to vždycky vnímala úplně stejně a jako bonus se před pár lety přestěhovali právě do Chesteru, takže vím přesně o čem mluvíš! Já teď žiju v Londýně a to už je trošku o něčem jiném.. kromě toho počasí, to je samozřejmě stejný 😂 ale třeba lidi jsou tu úplně odlišný.. asi proto, že většina nejsou Angličani 🙄 každopádně moc hezky článek 😇

    ReplyDelete

Děkuji za každý komentář!